کافه روز صفر ۱

کافه روز صفر ۱

۸۸۰

"کافه روز صفر" مجموعه رویدادی خصوصی و مختص شکارچیان آسیب پذیری و هکرهای کلاه سفید است. اولین رویداد آن در آذرماه ۱۴۰۰ با حضور جمعی از شکارچیان آسیب پذیری و تیم راورو در کافه سینرژی در ساختمان شناسا برگزار شد.

آن‌چه در این بلاگ‌پست خواهید خواند:

• در کافه روز صفر چه گذشت؟

• گفت‌وگو آغاز شد...

• دغدغه‌های مشترک آشکار شدند...

• چرا دورهمی خصوصی کافه روز صفر؟

• با سپید می‌نویسیم، بر سیاهی‌‌ها...

در کافه روز صفر چه گذشت؟

تیم راورو در این دورهمی میزبان شکارچیانی بودند که در پلتفرم باگ بانتی راورو به شکار پرداخته بودند. در این دورهمی خصوصی، اعضای بخش‌های تشکیل‌دهنده‌ی پلتفرم باگ بانتی راورو، افراد مختلفی که هر یک در موقعیت متفاوتی در ساختار باگ بانتی مشغول فعالیتند و تاقبل‌از این ارتباطشان با یک‌دیگر به فعالیت‌هایشان در سایت یا شبکه‌های اجتماعی خلاصه می‌شد، حضور داشتند؛ شکارچیان آسیب پذیری، تیم داوری راورو ، مسئول دپارتمان شکارچیان آسیب پذیری و اعضای سایر بخش‌های راورو.

Image

گفت‌وگو آغاز شد...

گفت‌وگو آغاز شد. شکارچیان آسیب پذیری، تیم داوری راورو، هم‌بنیان‌گذارها، راهبران اجرایی، فنی و...، به گفت‌وگوی جمعی پرداختند. هر یک از خود و دغدغه‌هایشان و چالش‌هایی که در مسیر مشترک امنیت سایبری، با آن مواجه شده‌اند، گفتند و سخنان و با دغدغه‌های دیگر بخش‌های این ساختار را نیز آشنا شوند.
ساعات پایانی دورهمی را گفت‌وگوهای بین شکارچیان تشکیل می‌داد. جمع‌های کوچک‌تری تشکیل شده بودند و گفت‌وگوها هم‌چنان ادامه داشتند... .

Image

دغدغه‌های مشترک آشکار شدند...

فصل مشترک صحبت حاضران را می‌شد در دغدغه‌هایشان در حوزه‌ی امنیت سایبری و باگ بانتی دید؛ اکثریت بر سر این موضوع هم‌نظر بودند که اغلب کسب‌وکارها ، آن‌طور که بایدوشاید به امنیت دارایی‌های دیجیتال خود اهمیت نمی‌دهند و دست به اقدام‌های لازم نمی‌زنند. و برای گزارش‌های آسیب پذیری‌ای که دردیافت می‌کنند، ارزش متناسبی قائل نیستند. البته حاضران بر سر این موضوع نیز اتفاق نظر داشتند که وضعیت امنیت سایبری در ایران نسبت به سال‌های گذشته در شیب بهبود به نظر می‌رسد.

پیشنهاد خواندنی: چرا کسب‌وکارهای ایران امنیت اطلاعات را جدی نمی‌گیرند؟

Image

چرا دورهمی خصوصی کافه روز صفر؟

مدت‌ها بود که بنابر خلاهای احساس‌شده، به دنبال ایجاد بستری برای دورهمی تخصصی شکارچیان آسیب پذیری، هکرهای کلاه سفید و متخصصین امنیت بودیم تا فرصتی باشد برای دیدار، آشنایی، هم‌افزایی و شبکه‌سازی میان حاضران و اقدامی باشد در راستای رسمیت‌بخشی بیش‌تر به فعالیت‌های قانونی هکرهای کلاه‌سفید و شکارچیان آسیب پذیری. ایده‌ی دورهمی خصوصی "کافه روز صفر" از همین‌جا بود که متولد شد.

Image

با سپید می‌نویسیم، بر سیاهی‌‌ها...

شکارچیان آسیب پذیری و هکرهای کلاه سفید، را می‌توان به ستاره‌هایی تشبیه کرد که در آسمان تاریک و ناامن شب، با تاباندن نور بر نقاط ناامن، از تاریکی‌ها و ناامنی‌ها می‌کاهند... .

Image

سخن آخر:

این رویدادها، ادامه دارند... ؛)

بلاگ‌پست‌های مرتبط:

کافه روز صفر ۲؛ شکارگاه

رابین‌هودهای دنیای صفرویک

گفتنی‌هایی راجع به نقش پلتفرمی راورو بین شکارچی آسیب پذیری و میدان

برخی از مصائب و چالش‌های هکر بودن