حقوق بین‌المللی بشردوستانه برای مخاصمات و حملات سایبری

حقوق بین‌المللی بشردوستانه برای مخاصمات و حملات سایبری

۷۰۲

آن‌چه می‌خوانید بخش‌هایی از گفت‌وگو با "رابرت ماردینی" به مناسبت صدسالگی جمعیت هلال احمر به نقل از شهروند آنلاین و به قلم مرضیه موسوی ست.

"رابرت ماردینی" مدیرکل کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ که این روزها برای شرکت در مراسم صدسالگی جمعیت هلال‌احمر به تهران آمده، روبه‌رویمان نشسته. بخش زیادی از زمانی که قرار بود برای مصاحبه اختصاص پیدا کند به حضور این مهمان از ژنو آمده در ترافیک تهران گذشت. با این حال خودش را به دفتر کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در ایران رساند و به چند پرسش اختصاصی روزنامه شهروند درباره چالش‌های پیش روی این نهاد بین‌المللی پاسخ داد.

آن‌چه در این بلاگ‌پست خواهید خواند:

قوانین جنگ سایبری

حمله‌ی سایبری ممنوع!

رابرت ماردینی قبلا در نشست خبری که در ساختمان صلح جمعیت هلال‌احمر ایران برگزار شده بود از افزایش دغدغه‌های بشردوستانه کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ، به دلیل شیوع جنگ‌ و مخاصمات گفته بود.

قوانین جنگ سایبری

مدیرکل کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ جدیدترین و یکی از جدی‌ترین چالش‌های پیش روی این کمیته در سراسر جهان را مسلحانه و بروز آن‌ها در فضای مجازی یا همان حملات سایبری می‌داند.

ماردینی می‌گوید: " حملات سایبری امروزه همه جای جهان دیده می‌شود و تنها در مناطق مورد مخاصمه وجود ندارد. این مسأله در کشورهای مختلفی ازجمله ایالات متحده، اروپا و کشورهای دیگر هم رخ می‌دهد و بسیار شایع است. این حملات باعث شده که خدمات ضروری برای مردم غیرنظامی متوقف شوند. ازجمله خدمات بیمارستان‌ها، نیروگاه‌ها و زیرساخت‌های دیگری که مورد حمله قرار می‌گیرند و مردم را در شرایط سختی می‌گذارند."

این روزها کمیته‌ی بین‌المللی صلیب‌سرخ به دنبال تعریف حقوق بین‌المللی بشر دوستانه برای مخاصمات و حملات سایبری است تا این حمله‌کنندگان در فضای مجازی هم مجبور به رعایت قوانین جنگ باشند.

ماردینی می‌گوید: " رعایت قوانین جنگ در حملات سایبری به این معناست که طرف‌های مخاصمه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی را مورد هدف خود قرار ندهند. ما سعی می‌کنیم در معاهدات مختلف و در چند فضای جانبه‌گرایی، یا در قطعنامه‌های سازمان ملل متحد این مسأله را پیش ببریم و آن‌ها را هم در شمول این قوانین بیاوریم. ما در مخاصمات مسلحانه دیده‌ایم که بیمارستان‌ها تخریب می‌شوند یا مورد هدف قرار می‌گیرند. همین اتفاق‌هایی که در جنگ‌های متعارف اتفاق می‌افتد در حملات سایبری هم شکل می‌گیرد. یعنی در حقیقت به زیرساخت‌های یک مرکز عمومی و غیرنظامی مثل بیمارستان حمله می‌شود. "

حمله‌ی سایبری ممنوع!

البته پیگیری رعایت قوانین جنگ در حملات سایبری پیچیده‌تر از مخاصمات مسلحانه است؛ به دلیل این‌که شناسایی فرد یا شخصی که اقدام به حمله می‌کند دشوارتر است و حمله‌کننده‌ها از فناوری‌های پیچیده‌تری استفاده می‌کنند.

ماردینی می‌گوید: " باید درنظر بگیریم که روش‌های جدید جنگ‌افروزی هم موردتوجه ماست. ازجمله سلاح‌های خودکار که بعضا از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. این بدان معناست که در این سلاح‌ها تصمیم‌گیری درخصوص مرگ و زندگی توسط یک ماشین انجام می‌شود. این برای کمیته‌ی بین‌المللی صلیب‌سرخ مسأله قابل‌قبولی نیست. از نظر ما باید افرادی که به قوانین جنگ آگاهی دارند، ضرورت نظامی را تشخیص می‌دهند و در عین حال پیامدهای ناشی از مخاصمات را هم می‌شناسند، بتوانند با برقراری یک تعادل میان این دو تصمیم بگیرند و از این طریق بتوانند آسیب‌ها و پیامدهای غیرنظامیان و آسیب‌های ناشی از جنگ را کاهش دهند."

اطلاع‌رسانی نادرست یا پررنگ‌کردن اخباری غیرضروری و کم‌اهمیت از طریق قدرت شبکه‌های اجتماعی از دیگر چالش‌هایی است که این کمیته با آن دست و پنجه نرم می‌کند؛ موضوعی که حتی ممکن است شرایط میدانی مخاصمه را هم تغییر دهد.

ماردینی مثال‌هایی از این حملات سایبری را اینگونه مطرح می‌کند‌: " در زمان کووید-۱۹ به بیمارستان‌های زیادی حملات سایبری انجام شد و این حملات در کشورهای متعددی اتفاق افتاد، اما نتیجه‌ی همه‌ی آن‌ها یکی بود و آن مختل‌شدن ارائه‌ی خدمات درمانی بود.

ما در کمیته‌ی بین‌المللی صلیب‌سرخ به دنبال ایجاد یک نشان دیجیتال هستیم تا در زمانی که ممکن است حملات سایبری اتفاق بیفتد، از آن استفاده کنیم؛ درست مثل نمادهایی که روی پشت‌بام بیمارستان‌هایی که در زمان مخاصمات در آن‌ها فعال هستیم، از آن استفاده می‌کنیم.

این نمادها طرفین مخاصمه را مطلع می‌کند که اینجا مکانی امدادی یا بیمارستانی است. نشانه‌گذاری دیجیتال هم برای ما همین کاربرد را دارد و به حمله‌کنندگان سایبری هشدار می‌دهد که نباید به این زیرساخت‌ها آسیبی زد."

بلاگ‌پست‌های مرتبط:

کمپین در کنارهم راورو

تفاهم‌نامه‌ی راورو و جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در حوزه‌ی امنیت سایبری سلامت