گپ‌وگفتی با علیرضا دهقانی؛ راهبر استراتژی راورو

گپ‌وگفتی با علیرضا دهقانی؛ راهبر استراتژی راورو

۳۹۴

در راورو چه می‌گذرد؟ چه افرادی مشغول کارند؟ چه اتفاق‌ها و رخدادهایی در جریان‌اند؟

در این بلاگ‌پست به گپ‌وگفت با علیرضا دهقانی پرداخته‌ایم.

علیرضا دهقانی راهبر استراتژی راورو ست. کارهای مرتبط با سیاست‌گذاری‌های کلان، ارتباط دپارتمان‌های موجود با هم‌دیگر، ایجاد دپارتمان‌های موردنیاز جدید، تعیین این‌که هر یک از دپارتمان‌ها چه نقش و چه وظایفی را به‌عهده بگیرند، بررسی این‌که بودجه‌بندی‌ها و نگاه سیستم در چه جاهایی تقویت شوند و در چه جاهایی کم‌رنگ شوند و سایر کارهایی از این جنس، برعهده‌ی او و گروه راهبری همراهش است.

_ نقش تو در راورو چیست؟

کار کردن با اعداد و ارقام کلان مسئولیت من و گروه راهبری است. گروه راهبری راورو شامل ۶ نفر از تصمیم‌گیرندگان و راهبران دپارتمان‌های اجرایی و فنی است. این‌که قرار است یک دپارتمان اضافه شود یا این‌که قرار است روی یک موضوع و یا بازار جدید تمرکز کنیم، این‌که بودجه‌بندی کارها متوازن باشد، کار ماست. در راورو همواره لیست بلند‌وبالایی از فعالیت‌های قابل‌پیگیری وجود دارد؛ از اولویت‌دهی به پیگیری میدان و باگ‌های کشف‌شده گرفته تا این‌که در دپارتمان مالی نیاز به پیگیری یک کار اداری وجود دارد. به‌طور کلی شامل فعالیت‌هایی که در مجموعه‌ی دپارتمان‌های مختلف انجام می‌شود، است. ما روزانه این لیست را بررسی می‌‌کنیم و از زوایای مختلف به آن‌ها می‌نگریم، پیش‌رفت آن‌ها را چک می‌کنیم، سنخیت و هماهنگی آن‌ها را با سیاست‌گذاری‌ها، اهداف کلان و محدودیت‌های موجود چک می‌کنیم و ... .

یکی از کارهای اصلی گروه ما دادن بازخورد دو هفته یک‌بار به همکاران اجرایی است. ما سعی می‌کنیم در بازخوردهایمان به این‌ موارد بپردازیم؛ چه قسمتی از فعالیت های همکاران با اهداف کلان همراستا بوده؟ آرزو داریم در چه قسمت‌هایی بهبود ایجاد شود؟ ما در پیش‌نرفتن برخی برنامه‌ها چه مسئولیت‌هایی داشته‌ایم؟ کدام موانع سر راه همکارانمان بوده که ما می‌توانیم برای آن‌ها کاری کنیم؟

_ چه چالش‌هایی در شغل و انتخاب‌های روزانه‌ی تو پررنگ است؟

وقتی ما درباره‌ی یک استارتاپ حرف می‌زنیم اغلب مواقع راجع به مجموعه‌ای از کارها صحبت می‌کنیم که قبلا تجربه‌ی اجرای آن را نداشته‌ایم. به عنوان مثال وقتی قرار است در پلتفرم یک "کیف پول" ایجاد کنیم که مانده‌حساب برخی گزارش‌ها در آن باشد، وقتی قرار است کارهایی کنیم داوری گزارش‌ها زمان کم‌تری ببرد، وقتی قرار است وارد بازار جدیدی شویم و یا خدمت جدیدی ارائه دهیم، با کارهایی مواجه هستیم که قبلا تجربه‌ی اجرایی آن را نداشته‌ایم. در این شرایط انجام آزمایشی و آماده‌بودن برای تغییر جزو غیر‌قابل‌چشم‌پوشی کارها است. نباید فراموش کنیم که ما داریم درباره‌ی یک قطار درحال‌حرکت صحبت می‌کنیم، این قطار باید هم‌زمان روبه‌جلو حرکت کند و بهبود نیز در آن اتفاق بیفتد. نیاز است از این نکته مراقبت کنیم که تغییراتمان، آن‌قدر زیاد نباشد که برای افراد کلافگی به بار آورد و آن‌قدر کم هم نباشد که خالی از هرگونه تجربه‌ و آموخته‌ی جدیدی باشد. ما تا جایی که می‌توانیم، قبل از این‌که یک جریان را به‌صورت عمومی و گسترده اجرا کنیم، در فضاهای کوچک‌تر و خصوصی‌تر مورد آزمون قرار می دهیم و بررسی می‌کنیم. درواقع تلاش می‌کنیم پیش‌بینی کنیم که انجام چنین کارهایی در ابعاد واقعی چه ریسک‌ها و نقاط مجهولی دارد. البته موارد و چالش‌هایی نیز هستند که فقط در هنگام اجرای کارها در مقیاس بزرگ، ایجاد می‌شوند و به‌طورطبیعی اجتناب‌ناپذیرند. صحبت و تعامل در این مورد و رسیدن به دیدی مشترک با همکاران و مخاطبان گاهی اوقات چالش‌برانگیز است.

_ به‌عنوان یک استراتژیست که شغلت ارتباط مستقیمی با امنیت سایبری ندارد، حضور در راورو، چه تاثیری در نگاه تو نسبت به "امنیت سایبری" داشته است؟

من قبل از این‌که عضوی از تیم راورو شوم، "امنیت سایبری" برایم تا این حد معنا داشت که می‌دانستم باید از رمزم مراقبت کنم، دیتای خصوصی‌ام را در اختیار دیگران نگذارم و رفتارهایی از این قبیل. دنیای امنیت سایبری برایم حکم دنیای ناشناخته‌‌ای را داشت که نمی‌دانستم که در آن "چه‌کار می‌توانم کنم؟" و "چگونه می‌توانم در آن موثر عمل کنم؟". در ارتباطی که با راورو پیدا کردم و کمی در هوای این اکوسیستم نفس کشیدم و زیستم، متوجه اهمیت و تاثیر آگاهی از حقوق سایبری و مطالبه‌گری در این زمینه شدم؛ امروز این‌طور نگاه می‌کنم که وقتی‌ من به‌عنوان یک کاربر، به کسب‌وکاری اعتماد می‌کنم و اطلاعاتم را در اختیار آن می‌گذارم، قرار نیست آن کسب‌وکار نسبت به اطلاعات من غیرمسئولانه رفتار کند، طوری‌که اطلاعات من به‌راحتی نشت پیدا کند و موردسوءاستفاده قرار گیرد. بلکه مسئولیتی درقبال اطلاعات من و اعتماد من دارد.

این مقوله‌ایست که دوست دارم در مسیر آن قدم بردارم و مطالبه‌گر باشم. در واقع دوست دارم مطالبه‌گری در این زمینه، افزایش پیدا کند.

بلاگ‌پست‌های مرتبط:

گفتنی‌هایی راجع به نقش پلتفرمی راورو بین شکارچی آسیب پذیری و میدان

گپ‌وگفتی با پردرآمدترین شکارچی راورو در سال ۱۴۰۰؛ مهدی مرادلو (moradlooo)

گفت‌وگو با احسان عدالت؛ کارشناس و مشاور امنیت سایبری معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری

گفتنی‌هایی راجع به فرمول ارزش‌گذاری آسیب پذیری ها در راورو