تفاهم‌نامه‌ی راورو و جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در حوزه‌ی امنیت سایبری سلامت

تفاهم‌نامه‌ی راورو و جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در حوزه‌ی امنیت سایبری سلامت

۹۶۷

آن‌چه می‌خوانید به نقل از جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی و شهروند آنلاین پیرو انعقاد تفاهم‌نامه‌ی همکاری مشترک میان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت دانش بنیان راورو است.

آن‌چه در این بلاگ‌پست خواهید خواند:

• فصل جدیدی در حوزه امنیت سایبری سلامت

• برای اولین بار در کشور

• شبکه‌های ملی، ریسک‌های ملی

• امنیت کاربران میلیونی

فصل جدیدی در حوزه امنیت سایبری سلامت

رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی از هم‌کاری مشترک با شرکت دانش‌بنیان "امن سرزمین سلام (راورو) " در حوزه‌ی امنیت سایبری سلامت در خصوص آموزش و اشتغال جوانان متخصص در این حوزه خبر داد.

حمید حمزه‌زاده، رئیس جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، در اعلام خبر همکاری با راورو گفت: "جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، تجربه‌ی چندین ساله‌ای در فعالیت‌های پژوهشی ـ آموزشی و ارائه‌ی خدمات تخصصی در حوزه‌ی ایمنی، بهداشت و محیط زیست دارد. اکنون نیز با همکاری مشترک با شرکت دانش‌بنیان امن سرزمین سلام (راورو) ، فصل جدیدی از فعالیت های این واحد جهاد دانشگاهی در حوزه‌ی امنیت سایبری سلامت و با هدف ارتقاء و توسعه‌ی خدمات مرتبط با شناسایی و کاهش تهدیدات سایبری در حوزه‌ی سلامت، آغاز خواهد شد."

Image

برای اولین بار در کشور

حمید حمزه‌زاده رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، به دنبال اعلام این خبر گفت :" این تفاهم‌نامه در راستای شناسایی و کاهش تهدیدات سایبری حوزه سلامت شکل گرفت.

می‌دانیم با انعقاد تفاهم‌نامه‌ی جدید، شاهد گسترش فعالیت‌ها به ‌ویژه در حوزه امنیت سایبری سلامت خواهیم بود و برای اولین‌بار در کشور مطابق با آخرین استانداردهای بین‌المللی، با اتخاذ نگاهی جامع و فراگیر به بهداشت، ایمنی، امنیت و محیط زیست متمرکز بر حوزه سلامت، شاهد ارتقاء فعالیت‌های این مجموعه در قالب مرکز HSSE خواهیم بود."

جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی پیش از این نیز در زمینه‌های مختلف پژوهشی، آموزشی و خدماتی حوزه HSE و مدیریت خطر بلایا و حوادث فعالیت‌هایی را در کارنامه خود ثبت کرده.از جمله طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی عمومی و تخصصی، اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مختلف در حوزه ارزیابی ریسک، و ارائه خدمات تخصصی به‌ویژه در دوران کرونا جهت کنترل و جلوگیری از شیوع بیماری از طریق تولید محصولات متعدد ضدعفونی و … .

شبکه‌های ملی، ریسک‌های ملی

محمد امین کریمان، راهبر اجرایی شرکت راورو با ابراز خرسندی از همکاری با مجموعه جهاد دانشگاهی، صحبت‌های خود را با آماری جهانی درباره تهدیدهای کسب و کارهای نوین آغاز کرد.

او گفت :" طبق گزارش موسسه جهانی PWC درباره تهدیدات سایبری جهانی حوزه کسب و کار ، مدیران ارشد سازمان‌ها بعد از پاندمی کرونا، امنیت سایبری را دومین عامل نگرانی و تهدید چشم‌انداز رشد سازمان‌ها معرفی کرده‌اند.

ایران در سال‌های گذشته بارها مورد حمله‌های سایبری قرار گرفته. از هک پمپ بنزین‌های کشور گرفته تا صدا و سیما و در روزهای گذشته هم حمله‌ی سایبری به سایت وزارت ارشاد... . فکر می‌کنم وقت آن رسیده که نهادهای دولتی توجه ویژه‌ای به امنیت سایبری نشان دهند و در این زمینه پیشرو باشند.

پیشنهاد خواندنی: گفت‌وگو با احسان عدالت؛ کارشناس و مشاور امنیت سایبری معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری

حالا که در مرکز جهاد دانشگاهی درباره امنیت سایبری در حوزه سلامت صحبت می‌کنیم، می‌دانیم که موضوع به طور مستقیم با سلامت جامعه سر و کار دارد و وجود خلا در آن می‌تواند منجر به بروز فاجعه‌های بزرگ شود."

تجربه‌ای که سال‌ها قبل با درگیری سیستم‌های بیمارستانی با حادثه سایبری در کشور آلمان رخ داد و منجر به فوت افرادی در اتاق عمل و … شد.

تفاهم‌نامه همکاری با شرکت دانش‌بنیان امن‌سرزمین سلام (راورو) و جهاد دانشگاهی در حوزه‌ی سلامت دست روی همین تهدیدها گذاشته و قرار است علاوه بر آموزش و تربیت نیروی متخصص، برای کشف آسیب‌پذیری‌های سایبری و ارائه‌ی راهکار برای رفع آن هم همکاری‌هایی بین این دو مجموعه برقرار شود.

کریمان گفت :" دو سال پیش هکر در فرهنگ سایبری کشور ما به عنوان تهدید شناخته می‌شد. خوش‌بختانه این نگاه امروز اصلاح شده. ما از توان و ظرفیت و مهارت این افراد برای ارتقای سلامت در حوزه IT بهره می‌بریم. در کنار آن، فرصت اشتغال‌زایی برای هکرهای کلاه‌سفید به عنوان شکارچی آسیب پذیری را نیز فراهم کرده‌ایم.

پیشنهاد خواندنی: رابین‌هودهای دنیای صفرویک

ما در کشورمان جوانانی را داریم که به کشف آسیب پذیری‌ های سایبری در شرکت‌های بزرگی مثل گوگل و مایکروسافت می‌پردازند. با فراهم‌کردن زمینه‌های لازم می‌توانیم از کمک و مهارت این افراد برای ارتقای امنیت سایبری کشورمان هم استفاده کنیم. "

به گفته‌ی راهبر اجرایی شرکت راورو، خدمات ملی در حوزه سایبری، همواره در معرض تهدیدات ملی سایبری قرار دارند. می‌توان با مراقبت و پایش دائمی، احتمال وقوع این تهدیدات و حملات سایبری را کاهش داد.

Image

امنیت کاربران میلیونی

دکتر پیرانی مدیر مرکز HSE جهاددانشگاهی علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی در این نشست به اهمیت اشتغال‌زایی برای فعالان حوزه‌ی امنیت سایبری اشاره کرد و گفت :" جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با جامعه بزرگی از پزشکان متخصص، واحدهای تخصصی سلامت، شبکه‌های بهداشت و سلامت، و … سر و کار دارد.

به همین دلیل باید بگویم که به صورت مستقیم و غیر مستقیم با ۷۰ میلیون کاربر در حوزه سلامت در سراسر کشور سر و کار داریم. همین موضوع اهمیت توجه به امنیت سایبری را برای ما نمایان می‌کند.

از طرفی می‌دانیم که جهاد دانشگاهی از ابتدای تاسیس تا کنون در حوزه‌های مربوط به علوم و فناوری پیشرو بوده.

برای همین هم در کنار تقویت امنیت شبکه‌ی سایبری، دوره‌های امنیت سایبری را برای تکنسین‌های سایبری سلامت بیمارستان‌ها و شبکه‌های بهداشت و … به کمک شرکت راورو برگزار می‌کنیم.

از طرف دیگر من فکر می‌کنم ایجاد فرصت‌های اشتغال برای جوانان فعال در حوزه امنیت سایبری، یکی از مهمترین اتفاق‌هایی است که با امضای این تفاهم‌نامه در کشور رخ می‌دهد. "

منبع خبر:

جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی

شهروند آنلاین

سخن آخر

امید است که این تفاهم‌نامه گامی باشد در تحقق رویای ما که ساخت جهانی امن‌تر و فراهم‌کردن امنیت سایبری بیش‌تر برای کاربران سامانه‌های اینترنتی‌ است.

بلاگ‌پست‌های مرتبط:

گزارش تست نفوذ سامانه‌های زیرمجموعه‌ی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

چرا کسب‌وکارهای ایران امنیت اطلاعات را جدی نمی‌گیرند؟

تفاهم‌نامه‌ی راورو و تریگ آپ