چرا کسب‌وکارها به امنیت سایبری نیاز دارند؟

چرا کسب‌وکارها به امنیت سایبری نیاز دارند؟

۳۴۳

هنگامی که صحبت ازاقدام در‌ راستای ارتقای امنیت سایبری و یا راهکارهای مقابله با آثار مخرب حملات سایبری به میان می‌آید، اغلب کسب‌وکار‌های آنلاین با انتخاب ساده‌ترین راهکار، اقدام به انکار، نادیده‌انگاری و یا کوچک‌پنداری تهدید‌ها و خطرهای موجود در این حوزه می‌کنند. متاسفانه در برخی موارد شاهد آن هستیم که حتی پس از رخداد سایبری نیز این مجموعه‌ها با بستن چشم‌ خود بر روی حقایق، در تلاشند تا با کم‌اهمیت نشان دادن این موضوع از تبعات و آثار مخرب آن بکاهند. لازم است با قاطعیت و هشدار بگوییم که "چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید…" اگر در دنیای واقعی و حرفه‌ای‌تر‌ها به این موضوع بپردازیم، خواهید دید که امنیت دیگر یک ویژگی نیست و به یک اصل و نیاز برای تدوام کسب‌وکار تبدیل شده است.

آن‌چه در این بلاگ‌پست خواهید خواند:

ساختمان مجازی کسب‌وکارتان، امن است؟

چرا به امنیت سایبری نیاز داریم؟

حفره‌های امنیتی از فضا نمی‌آیند!

خطر نمی‌ایستد و متوقف نمی‌شود...

ساختمان مجازی کسب‌وکارتان، امن است؟

اگر غریبه یا نفوذگری به‌راحتی وارد ساختمان کسب‌وکار شما شود و در حالتی نامرئی توانایی ورود به تمام اتاق‌ها و دسترسی به تمام اسناد و اطلاعات کسب‌وکار شما را داشته باشد، چه احساسی خواهید داشت؟ اگر چنین اتفاقی برای ساختمان مجازی کسب‌وکار شما در بستر اینترنت بیفتد، چطور؟ اگر نفوذگری به‌راحتی وارد ساختمان مجازی کسب‌وکار شما بربستر اینترنت شود و در حالتی نامرئی به داده‌ها، اسناد، اطلاعات محرمانه‌، اطلاعات مشتریان و کدهای سازنده‌ی سامانه‌ی کسب‌وکارتان دسترسی داشته باشد، چه احساسی خواهید داشت؟ ناامنی؟خطر؟

Image

پیشنهاد خواندنی: چرا کسب‌وکارهای ایران امنیت اطلاعات را جدی نمی‌گیرند؟

چرا به امنیت سایبری نیاز داریم؟

اطلاعات محرمانه در کسب‌وکار شما شامل چه داده‌هایی می‌شود؟

عملکرد و کارکرد اصلی سامانه‌ی کسب‌وکارتان، چیست؟ چه خطراتی در مسیر ایجاد اختلال در ارائه‌ی خدمات شما وجود دارد؟

نشت کدام اطلاعات و یا اختلال در کدام خدمت بیشترین ضربه را به کسب‌وکار شما وارد خواهد‌ کرد؟

چه تعداد مشتری دارید؟ مشتریان شما بیش از چند ده هزار هستند؟ یا چند ده میلیون؟

مشتری‌ خدمات شما چه کسانی هستند؟ سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی، ‌دولتی‌، حکومتی نظامی‌،گروه‌های خاص جامعه و یا عموم مردم.

چه میزان از اطلاعات مشتریانتان در سامانه‌های شما ذخیره می‌شود؟

چه مقدار از این اطلاعات مربوط به حریم شخصی افراد است؟

برای به جاآوردن مسئولیت امانت‌داری و مراقبت از اطلاعات مشتریانتان، چه اقداماتی کرده‌اید؟

چه میزان از داده‌های حساس شما در اختیار مشتریانتان است؟

در صورت از بین رفتن اطلاعات،چه میزان از داده‌‌ها از بین می‌رود و در چه مدت زمانی قابل بازیابی هستند؟

ارزش اعتبار و دارایی‌های کسب‌وکار خود را چه‌مقدار ارزیابی می‌کنید؟

پیشنهاد خواندنی: حریم خصوصی داده‌ها؛ سرمایه‌ای حساس + گپ‌وگفتی با یاشار شاهین‌زاده

حفره‌های امنیتی از فضا نمی‌آیند!

بسیاری از کسب‌وکارها درک صحیح و عمیقی از امنیت سایبری، حملات سایبری و هک ندارند. قدم اول برای به‌دست‌آوردن امنیت، پذیرفتن این حقیقت است: "هر سامانه‌‌ای ممکن است هک شود!". بله، این یک واقعیت است. واقعیتی که لزوم اقدام‌ها و مراقبت‌های امنیتی را هشدار می‌دهد.

در سامانه‌ها به دلیل خطای انسانی یا نادیده گرفتن برخی از مسائل امنیتی و یا ضعف‌ در ساختار پیاده‌سازی، ممکن است آسیب‌پذیری‌های متنوعی وجود داشته باشد. برخی از این آسیب‌پذیری‌ها منجر به نشت اطلاعات یا امکان ایجاد دسترسی غیرمجاز و یا باعث اختلال در عملکرد سامانه می‌شود. در سامانه‌های آنلاین، حفره‌ها و آسیب‌پذیری‌های موجود در دسترس همه، از جمله هکرها قرار دارد. یک نفوذگر تنها و تنها با یافتن یک حفره می‌تواند به هدف خود برسد. شاید قبل از آن‌که شما متوجه وجود حفره‌ها و آسیب‌پذیری‌ها شوید، هکر با استفاده از آن‌ها به زیرساخت شبکه یا اطلاعات محرمانه کسب‌وکارتان دسترسی پیدا کرده‌ باشد. متاسفانه هکر می‌تواند اطلاعات حیاتی و محرمانه شما را در بازارهای سیاه به حراج گذاشته و اقدام به باج خواهی کند و یا حتی می‌تواند با ایجاد اختلال در فرآیندهای اراِئه‌ی خدمات به پایداری و اعتبار کسب‌وکار شما ضربه‌های جبران ناپذیری وارد کند.

Image

پیشنهاد خواندنی: آیا هر باگی، یک باگ امنیتی ست؟

خطر نمی‌ایستد و متوقف نمی‌شود...

پیشرفت فناوری‌، افزایش روش‌های نفوذ به سامانه‌ها، رشد روزافزون انواع باج‌افزارها و ویروس‌های كامپیوتری و افزایش دانش و انگیزه‌ی نفوذگران شبکه‌ها از تهدیداتی هستند که در کمین امنیت یک سازمان نشسته‌اند؛ این تهدیدها روزبه‌روز افزایش می‌یابند و هر روز به شمار خطراتی که ساختمان مجازی یک سازمان، اطلاعات محرمانه‌ی آن‌‌، سورس‌کدها و منابع دیجیتال کسب‌وکار را تهدید می‌کنند، افزوده می‌شود. سرعت زیاد تغییر تکنولوژی و الزام بازار به ایجاد ویژگی‌های جدید در کمترین زمان ممکن نیز، از چالش‌های همیشگی در کسب‌وکارهای آنلاین بوده است. در این میان به دلیل زمان‌بربودن فرآیند ارزیابی امنیتی و بازنگری ساختار‌های سیستم، متاسفانه همیشه امنیت قربانی کارایی ‌می‌شود. با این اوصاف شما چه تدابیری برای حفظ امنیت در سامانه‌های خود اندیشیده‌اید؟

سخن آخر:

هرآن‌چه گفتیم، تلاشی بود بر توصیف و توضیح ناامنی‌ها و خطرها و تاریکی‌های موجود برای سامانه‌های آنلاین. اما نقطه‌ی روشن ماجرا آن‌جاست که آینده را شما می‌نویسید. نیاز است که سرعت و آهنگ ارتقای امنیت را هم‌آهنگ با سرعت و آهنگ رشد و فزونی خطرات و تهدیدات، پیش ببرید و با حفظ استمرار در اجرای اقدامات امنیتی و بهره‌گیری از راهکارهای متنوع و به‌روز جهانی بکوشید تا همواره یک گام جلوتر از خطرها قرار بگیرید.

بلاگ‌پست‌های مرتبط:

کتابچه‌ی راهنمای برنامه‌نویسی امن

بررسی وجود ۵ آسیب پذیری رایج برروی درگاه پرداخت هدف راورو

تقابل هجوم و دفاع در امنیت سایبری

مقایسه تست نفوذ و باگ بانتی

در باگ بانتی، می‌توانید برای هک‌نشدن از هکرها کمک بگیرید!